sociaal ondernemen. nu!

sociaal ondernemen, verbetering door verandering

De verkiezing voor de New Coaching Award van Mindz 2020 is van start gegaan en ik ben één van de genomineerden.

De beste coach van Nederland, dat is nogal niet een etiket!
In de competitie staan een paar grote namen, zoals Marijke Lingsma en Alex Engels, maar ook relatief nieuwe sterren aan het coachingsfirmament, zoals Petra Ree en Paul Ricken.

Het publiek beslist door middel van internetstemming. Er kan per computer maar één keer gestemd worden en bij die stem hoort een motivatie. Je motivatie verschijnt in beeld onder het profiel van de coach waar je op stemt.

Er is geen deskundigen-jury die de publieksstemming kan overrulen.
Stemmen kan tot 9 november. Alvast bedankt als je op mij stemt!

Delen

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste collegae,

De beste coach bestaat niet. Men wil komen tot een aantal criteria op basis waarvan je kunt bepalen of iemand een goede coach is. Dat is een goed en zelfs noodzakelijk streven. Daarvoor heb je geen verkiezing nodig. Deze verkiezing is net zo onzinnig als "de beste kunstenaar". Er zijn net zoveel soorten coaches als soorten kunstenaars wellicht. Ik werk graag met werkgevers die hun medewerkers naar meerdere coaches sturen voor een eerste gesprek, of een paar coaches uitnodigen om zelf te onderzoeken wie het beste past bij de organisatie of hun medewerker. Dan gaat het om de best passende en is de een niet beter dan de ander. Voor die persoon of organisatei en op dat moment is de coach dan de beste. Verder staan er maar een paar coaches. Ik ken hele goede coaches die er niet op staan. Degene die tot zijn/haar uiterste kunnen gaat in professionaliteit en op integere wijze diens werk doet is een goede coach en voor degenen die hij/zij begeleidt de beste.
Snappen organisaties en coaches die hieraan meedoen wel waar het werkelijk omgaat? Deze laatste zin om de discussie op gang te helpen!

Met hartelijke groeten,

Bert-Jan.

Hierop reageren

Beste Caroline,

Bedankt voor je vraag, want laat het voor eenieder buiten kijf zijn dat ik de wedstrijd ter discussie stel. Ik gun jou, elke collega en iedereen elke prijs, waarmee iemand terecht in het zonnetje wordt gezet. Ik ben het zo oneens met deze wedstrijd dat ik hierover een mailtje heb gestuurd naar NOLOC, NOBCO, NOBOL, het TIjdschrift voor Coaching en de Stichting Counselling. De tekst doe ik hierbij. Met vriendelijke groeten,

Aan directie en bestuur van

Apeldoorn, 17 september 2008.

Beste collegae,

De verkiezing voor de New Coaching Award van Mindz 2020 is van start gegaan. De beste coach bestaat niet. Men wil komen tot een aantal criteria op basis waarvan je kunt bepalen of iemand een goede coach is. Dat is een goed en zelfs noodzakelijk streven. Daarvoor heb je geen verkiezing nodig. Deze verkiezing is net zo onzinnig als "de beste kunstenaar". Er zijn net zoveel soorten coaches als soorten kunstenaars wellicht. Ik werk graag met werkgevers die hun medewerkers naar meerdere coaches sturen voor een eerste gesprek, of een paar coaches uitnodigen om zelf te onderzoeken wie het beste past bij de organisatie of hun medewerker. Dan gaat het om de best passende en is de een niet beter dan de ander. Voor die persoon of organisatie en op dat moment is die coach dan de beste. Verder staan er maar een paar coaches op de lijst. Ik ken hele goede coaches die er niet op staan. Degene die tot zijn/haar uiterste kunnen gaat in professionaliteit en op integere wijze diens werk doet is een goede coach en voor degenen die hij/zij begeleidt de beste. Snappen organisaties en coaches die hieraan meedoen wel waar het werkelijk omgaat? Ik hoop dat uw organisatie niet aan deze Award meedoet, maar met elkaar de handen ineenslaat om gezamenlijk tot goede criteria te komen. Iemand in het zonnetje zetten is prima. Er zijn ook literatuurprijzen e.d. Maar de term coach is zo’n containerbegrip voor allerhande soorten begeleiders, dat een verkiezing onder deze noemer, en daardoor nietszeggend, het beroep mijns inziens geen goed doet. Hierdoor wordt de eerbiedwaardige professie van coach op een wijze onder de aandacht gebracht die het beroep eerder schaadt dan goed doet. Laten we onze energie liever bundelen om te komen tot goede algemene en gedifferentieerde beroepsprofielen en criteria.

Met vriendelijke groeten,

Bert-Jan van der Mieden.

Hierop reageren

Sorry, ik copieerde een paar laatste regels niet volledig:

Ik hoop dat u als organisatie uw leden oproept om aan dit soort onzinnige acties (alsnog) niet mee te doen. Ons vak vraagt om professionele differentiatie op basis van algemene beroepscriteria met respect voor professionele verscheidenheid. Daartoe levert deze verkiezing geen bijdrage door het containergehalte te bevorderen. Hierdoor wordt de eerbiedwaardige professie van coach op een wijze onder de aandacht gebracht die het beroep eerder schaadt dan goed doet. Laten we onze energie liever bundelen om te komen tot goede algemene en gedifferentieerde beroepsprofielen en criteria.

Bert-Jan.

Hierop reageren

Met twee beroepsverenigingen (NOBCO en Stichting Coach!) en twee procedures om geaccrediteerd te worden als coach, kun je je al jaren profileren als coach van kaliber.
Daar zijn jaren geleden al procedures voor ontwikkeld.

De verkiezing tot coach van het jaar valt mijns inziens echt onder een hele andere noemer. De serieuze toon van je reactie kan ik daarom niet echt plaatsen.

Caroline

Hierop reageren

Beste Caroline,

De redenen geef ik weer in mijn brief en in mijn reactie van 17-09. Ook waarom ik het serieus oppak. Daar kan ik niets aan toevoegen. Er zijn, zoals ik aangeef, meerdere beroepsverenigingen en ik verwierf zelf een aantal registraties, dus herken hetgeen je aangeeft. Je geeft niet aan wat "een hele andere noemer" voor jou inhoudt, dus daar kan ik niet op reageren. Er is nog werk genoeg aan de winkel en (intensievere) samenwerking tussen en wellicht zelfs samengaan van een aantal organisaties zou wellicht geen gek idee zijn, dus het is zinvoller daar de energie op te richten dan op personen een op deze wijze onzinnige, want nietszeggende titel te doen verkrijgen. Kortom: Het vak behoeft op dit moment meer aandacht dan aandacht aan personen.

Groetjes,

Bert-Jan.

Hierop reageren

Beste Caroline,

Ieder heeft recht op diens eigen mening. Ik gun iedereen diens complimenten en verschillen erkennen is prima. Doet aan mijn visie niets af. Van het Tijdschrift voor Coaching en de Stichting Counselling kreeg ik al een instemmende reactie. Van de overigen nog niet vernomen. Ik heb het gesignaleerd en het is aan iedere coach en beroepsorganisatie in deze zelf wat zij daar mee doen. Wat mij betreft over en sluiten en hartelijke groeten,

Bert-Jan.

Hierop reageren

Beste Caroline,

Dat ik zou liegen is voor jouw rekening en jouw gedachte. Ik heb dezelfde dag nog een telefoontje gekregen van de uitgever. Voor mij is hiermee de correspondentie echt ten einde. Groetjes,

Bert-Jan.

Hierop reageren

RSS

Info

Jasper van Impelen Jasper van Impelen heeft dit netwerk opgezet op Ning.

Badge

Bezig met laden...

© 2009   Gemaakt op Ning door Jasper van Impelen.   Uw eigen sociale netwerk oprichten

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden